Volop meedenken over verlichting verkeersdrukte

Jeroen Bol van ondernemersvereniging Evofenedex: ‘De verbreding kan wat ons betreft niet snel genoeg beginnen.’ Foto: Studio Retouched
07-12-2020
827 keer bekeken

Op de A27 tussen het knooppunt Hooipolder en Houten staan automobilisten vaak in de file. Rijkswaterstaat verbreedt de A27 om de doorstroming te verbeteren. Zo verminderen we de files en het sluipverkeer in de regio.

Wilt u op de hoogte blijven?

Abonneer u op de nieuwsbrief

 
 

Bij de verbreding van de A27 Houten-Hooipolder zit Jeroen Bol namens Evofenedex in de Maatschappelijke Adviesgroep. De ondernemersvereniging voor handel en logistiek is al vanaf het eerste uur betrokken bij het project. ‘De verbreding kan wat ons betreft niet snel genoeg beginnen.’

Evofenedex vertegenwoordigt een grote groep bedrijven. Van de grote supermarkten tot aan de bloemist om de hoek, aldus beleidsadviseur Jeroen Bol, die vanuit de vereniging de collectieve belangenbehartiging in de provincies Noord-Brabant en Limburg verzorgt. ‘Evofenedex is het netwerk van Nederlandse handels- en productiebedrijven met een logistieke en/of internationale operatie. Wij zorgen ervoor dat onze leden hun logistiek optimaal organiseren en beter internationaal ondernemen. Van alle vervoerde lading is 70 procent eigendom van onze leden.’

Naar elkaar luisteren

Evofenedex heeft als stakeholder zitting in de Maatschappelijke Adviesgroep voor de verbreding van de A27. ‘Hierin geven wij gevraagd en ongevraagd advies aan Rijkswaterstaat’, vertelt Bol. ‘De samenwerking met Rijkswaterstaat in het project is goed en constructief. We zijn het niet altijd met elkaar eens, maar we luisteren wel naar elkaars standpunt.’

Probleem inzichtelijk maken

De relatie tussen Evofenedex en Rijkswaterstaat dateert al van lang geleden, schetst Bol. ‘Wij waren een van de organisaties die 15 jaar geleden hun wens uitspraken voor een verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder. Bedrijven ondervinden veel hinder van de files op dit stuk. Samen met andere stakeholders hebben we het probleem inzichtelijk weten te maken en er stevig voor gelobbyd. Nu zien we namelijk dat er een grote latente behoefte is om de A27 te gebruiken: veel personenverkeer mijdt de A27 en rijdt via sluiproutes, vaak op wegen met schoolgaande fietsers. Als er een betere verkeersdoorstroom op de A27 zou zijn, was er 30 tot 35 procent meer verkeersaanbod. De A27 piept en kraakt tussen Houten en Hooipolder. Wat ons betreft kan die verbreding er dus niet snel genoeg komen.’

Jeroen Bol: ‘De samenwerking met Rijkswaterstaat in het project is goed en constructief’ Foto: Studio Retouched

Mensen verleiden

Het duurt nog wel even voordat de wegverbreding gerealiseerd is. Daarom denkt Evofenedex volop mee over mogelijke oplossingen om de druk op het verkeer nu en tijdens de uitvoering te verminderen. Bol: ‘We kijken bijvoorbeeld naar mogelijkheden om de pieken en spitsfiles terug te brengen. Hoe kunnen we mensen verleiden om rond die tijden uit de auto te blijven? Natuurlijk door OV en thuiswerken te stimuleren. Thuiswerken gebeurt nu sowieso veel en hopelijk wordt dit na coronatijd doorgezet, in ieder geval in combinatie met werken op kantoor. Ook kijken we of bedrijven wellicht hun logistiek kunnen optimaliseren door de planning aan te passen.’ 

Slimme oplossingen

Om hinder tijdens de bouwperiode zo veel mogelijk te beperken kan Bol putten uit zijn rijke ervaring bij andere projecten. ‘Toen de A2 ondergronds ging bij Maastricht, hebben we slim gebruikgemaakt van de mogelijkheid dat je tijdens tijdelijke verkeerssituaties meer mag. We adviseerden een extra rijstrook aan te leggen en zagen dit effect meteen terug in de verkeersdrukte. Bij de A27 zou het ook een mogelijkheid kunnen zijn om al tijdens de bouwwerkzaamheden een extra rijstrook aan te leggen voor minder filedruk. Toch zijn er ook zaken waarvoor het wat lastiger is een passende oplossing te bedenken, geeft Bol aan. ‘Nu rijdt de bus bij file over de vluchtstrook, maar die is straks tijdens de werkzaamheden veelal niet meer beschikbaar.’ 

Leren van elkaar

Ondertussen steekt Bol ook zijn licht op bij zijn collega-beleidsadviseurs uit de andere regio’s van Evofenedex. ‘Wij betrekken elkaar vaak bij elkaars projecten door te vragen welke oplossingen in andere projecten zijn bedacht in soortgelijke situaties. We kunnen veel van elkaar leren en daar profiteer ik in dit project van.’

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen