Wat staat ons te wachten? En wat doen we eraan?

Wegwerkers aan het werk met verkeer op de achtergrondMobiliteitsmanagement moet een bijdrage leveren aan het verminderen van hinder voor weggebruikers tijdens de verbredingswerkzaamheden aan de A27. Foto: Studio Retouched
16-12-2021
5237 keer bekeken

Om hinder tijdens de werkzaamheden aan de A27 zo veel mogelijk te beperken, zet Rijkswaterstaat in op mobiliteitsmanagement. Hiervoor werkt Rijkswaterstaat onder andere samen met het Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN). Samen organiseren ze in januari een bijeenkomst voor werkgevers in Noord-Brabant.

De bijeenkomst ‘Bereikbaarheid West-Brabant, nu en in de toekomst!’ vindt plaats op maandag 24 januari en donderdag 27 januari. Annemieke Putters van het Brabant Mobiliteitsnetwerk vertelt over het doel van deze bijeenkomst. ‘Ons netwerk werkt samen met werkgevers aan de doelstellingen en ambitie om Noord-Brabant duurzaam, vitaal en bereikbaar te maken en te houden. Met de bijeenkomst praten we werkgevers bij over wat ons de komende 10 jaar staat te wachten aan grote wegwerkzaamheden in de regio. De verbreding van de A27 is een hele belangrijke. Wij zijn een regio met veel logistieke bedrijven, die afhankelijk zijn van een goede fysieke bereikbaarheid.’  

Kijken waar de winst ligt

Het wordt ook zonder werkzaamheden steeds drukker op de weg, vertelt Putters. ‘Maar dat het door werkzaamheden ook drukker wordt op de omleidingsroutes en er flinke files kunnen ontstaan, is onvermijdelijk. Daarom moeten we samen nadenken over hoe we de regio met elkaar bereikbaar houden. De bijeenkomst is daarvoor een eerste aftrap. In een later stadium gaan we op gesprek bij de bedrijven die direct gevolgen ondervinden van de verbreding van de A27. We maken voor hen inzichtelijk hoe de medewerkers reizen en waar de winst ligt. Want dat is wat we doen: inzicht geven, adviseren en inspireren. Dat is maatwerk, omdat we de behoeften van de werkgever – zoals meer vitaliteit van de medewerkers of meer parkeerruimte – altijd meenemen in ons advies en niet sec kijken naar reisbewegingen.’ 

Vrouw werkt thuis op de computer
De mobiliteitsadviseurs zetten niet alleen in op alternatief vervoer of buiten de spits reizen. Ook thuiswerken zorgt ervoor dat de regio beter bereikbaar blijft. Foto: Valerie Kuypers

Gedragsverandering en alternatief vervoer als pijler

Voor de A27 volgt het Brabant Mobiliteitsnetwerk het spoor dat het projectteam van Rijkswaterstaat inslaat voor mobiliteitsmanagement. Putters: ‘We hebben nauw contact met het projectteam en de mobiliteitsadviseurs.’ Voor de A27 zetten de mobiliteitsadviseurs van Rijkswaterstaat vooral in op thuiswerken, buiten de spits rijden of alternatief vervoer. ‘Gedragsverandering en alternatieven bieden, zijn de pijlers waar ook BMN zich op richt’, aldus Putters. ‘Niet alleen in periodes van verkeershinder is het belangrijk dat werkgevers inzetten op ander gedrag en alternatief vervoer, het is belangrijk dit ook na die periode te blijven doen om de druk op de wegen blijvend te verlagen en de regio bereikbaar te houden.’ 

Meer weten?

Meer weten over de bijeenkomst die het Brabants Mobiliteitsnetwerk en Rijkswaterstaat organiseren? Kijk dan hier. 

Op onze website verschenen meer artikelen over mobiliteitsmanagement. Bijvoorbeeld dit artikel en het interview met wethouders Hans Tanis van gemeente Altena en Joost van der Geest van gemeente Gorinchem. De komende tijd besteden we in een reeks artikelen aandacht aan dit thema. En neem ook eens een kijkje op zowerkthet.nl. Daar vind je handige tips over mobiliteit en flexibel werken.  

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen