Maatregelen

685 keer bekeken

Automobilisten staan bijna dagelijks in de file op de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder. Om de doorstroming te verbeteren, verbreedt Rijkswaterstaat de weg. Zo verminderen de files en het sluipverkeer in de regio. Ook zorgt de verbreding voor een betere beschikbaarheid van het hoofdwegennet, voor een goed ingerichte weg met het oog op toekomstige verkeersstromen en voor voldoende alternatieve routes in geval van calamiteiten.

Rijkswaterstaat verbreedt de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder. In totaal is het te verbreden traject ongeveer 47 km lang. Maar wat gaan we nu precies doen?

Richting Utrecht

Het traject tussen knooppunt Hooipolder en Houten krijgt 3 rijstroken. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken en op de rest van het traject komt een spitsstrook.

Richting Breda

Tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam komen 4 reguliere rijstroken. De andere delen van het traject krijgen 3 rijstroken, waarvan 1 spitsstrook.

Bruggen

De verbreding heeft ook gevolgen voor de bruggen:

  • We verbreden de Houtensebrug aan de westzijde.
  • We vervangen de bestaande Hagesteinsebrug door 2 nieuwe bruggen.
  • We vervangen de bestaande Merwedebrug door 2 nieuwe bruggen.
  • We vervangen de bestaande Keizersveerbruggen door 2 nieuwe bruggen.

Knooppunt Hooipolder

Daarnaast pakken we knooppunt Hooipolder aan. In samenwerking met de provincie Noord- Brabant en de omliggende gemeenten is het HooipolderPlus-plan bedacht om de doorstroming van het verkeer op de A59 te verbeteren. 4 maatregelen waren al opgenomen in het ontwerptracébesluit (OTB):

  1. Een verbindingsboog tussen de A59 en de A27.
  2. Verbreden van de A27 ten noorden van Hooipolder.
  3. Afsluiten van aansluiting 34 bij Raamsdonksveer.
  4. Een nieuwe verbindingsweg naar Raamsdonksveer.

Maatregel 5 breidt het knooppunt uit met 2 vrije rechtsaffers: vanuit Utrecht richting Rotterdam en vanuit Den Bosch richting Utrecht. Bovendien komt er bij de verkeerslichten op de A59 meer ruimte voor wachtende voertuigen, zodat zij het overige verkeer niet blokkeren.

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen