Met het aanleggen van een weg kunnen jullie natuurlijk niet zomaar aan de slag. Waar begint het mee?
Marjolijn Borghmans: ‘We hebben te maken met veel verschillende partijen, zoals gemeenten, bedrijven, omwonenden en de weggebruikers. Al deze partijen willen we op de hoogte houden van de werkzaamheden die wij uitvoeren en waar zij op de een of andere manier mee te maken krijgen. Een deel van wat we bouwen wordt straks eigendom van de gemeenten Geertruidenberg en Oosterhout. Ook het waterschap Brabantse Delta is een belangrijke partner in het gebied. Het waterschap draagt de verantwoordelijkheid voor waterveiligheid én schoon en voldoende water in het gebied dat het beheert en daarin gaan grote veranderingen plaatsvinden. Tot in het kleinste detail stemmen we daarom de wijzigingen af met het waterschap. Deze verleent daar vervolgens een vergunning voor. Dit geldt voor zowel de tijdelijke als de uiteindelijke situatie. Wij hebben voor onze werkzaamheden veel verschillende vergunningen nodig, dus daar zijn we ook enorm druk mee.’
Koen Verdonk: ‘Verder zijn er nog verschillende onderzoeken gaande, zoals archeologisch onderzoek, de opsporing van niet gesprongen explosieven en de sanering van vervuilde grond. Ook hebben we de kabels en leidingen in kaart gebracht en soms verlegd. Dit moeten we allemaal doen voordat we echt kunnen gaan bouwen.’
Nu zijn jullie het werkterrein aan het klaarmaken om straks met de werkzaamheden aan knooppunt Hooipolder te kunnen beginnen. Wat doen jullie precies?
Verdonk: ‘We moeten ruimte maken voor de definitieve weg, onze werkwegen en onze werkterreinen. Hiervoor voeren we de onderzoeken uit die ik al noemde. Daarnaast moeten we een groot aantal sloten in het gebied verleggen. We graven over het algemeen eerst een nieuwe sloot, voordat we de oude dempen.’
Borghmans: ‘Het is daarbij belangrijk dat de waterhuishouding op orde blijft. Je wilt niet ineens natte voeten krijgen bij een grote regenbui. Ook waterveiligheid is iets waarmee we rekening moeten houden. Daarom werken we nauw samen met het waterschap: zij hebben de kennis en stellen de kaders waarbinnen wij ons werk doen.’
Ook zijn jullie gronden aan het voorbelasten. Wat houdt dit in?
Verdonk: ‘Omdat de ondergrond vanwege de samenstelling lokaal verminderde draagkracht heeft, kunnen we niet zomaar een nieuwe weg aanleggen. Die zou wegzakken. Daarom brengen we de noodzakelijke ophogingen van grond aan geruime tijd voorafgaand aan de werkzaamheden en vaak inclusief extra ophoging. Dit doen we echt laag voor laag, steeds een halve meter. Het hele pakket laten we een tijd liggen, zodat dit goed kan inklinken en stabiel wordt. Dit noemen we “voorbelasten”. Bij De Hillen in Oosterhout zijn we nu net klaar met die voorbelasting. In totaal hebben we daar ruim 40.000 kuub zand aangebracht.’ Voor het deel in het nieuwe knooppunt Hooipolder gaan we komende periode nog meer dan 100.000 kuub zand aanbrengen, inclusief die eerdergenoemde tijdelijke extra ophoging. Als de zandterp voldoende ingeklonken is - dat meten we regelmatig - halen we de extra ophoging weer weg en kunnen we de weg afmaken.
In het knooppunt Hooipolder komen ook nieuwe viaducten en onderdoorgangen. Te beginnen met de onderdoorgang van de A27. Hoe pakken jullie dit aan?
Verdonk: ‘De onderdoorgang heeft een kromme vorm, dat maakt het lastig om deze te bouwen. Om te zorgen dat we de A27 niet enkele maanden hoeven af te sluiten, bouwen we het 106m lange object in het weiland naast de plek waar het uiteindelijk komt te liggen. Aan het eind van de zomervakantie van 2025 zijn we klaar met de bouw en gaan we de onderdoorgang inschuiven op de plek waar die hoort. We maken dan een groot gat in de A27, tillen de onderdoorgang een klein beetje op en schuiven hem met een snelheid van zo’n 7 tot 10m per uur op zijn plek. Als de onderdoorgang op zijn plek ligt, vullen we de zij- en bovenkanten aan met zand en leggen we de weg er weer overheen.’
Borghmans: ‘Dit is een flink karwei waar we zo'n 100 uur voor nodig hebben. De snelweg zal tijdens deze werkzaamheden dan ook ten zuiden van Hooipolder in beide richtingen volledig zijn afgesloten.’ Zie nieuwsbericht Zomerafsluitingen 2025.
Wat gaan weggebruikers en omwonenden van al deze werkzaamheden merken?
Borghmans: ‘We werken heel veel in het vrije veld, maar er zullen natuurlijk ook wegafsluitingen nodig zijn om de werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren. Daarnaast kunnen omwonenden de werkzaamheden zien, horen en soms ook voelen. Er rijdt bouwverkeer, waaronder veel vrachtwagens met zand, er kan stof opwaaien en direct omwonenden krijgen geluid en trillingen mee.’
Verdonk: ‘Binnen de mogelijkheden op het gebied van veiligheid en planning zoeken we daarom naar opties die het minste hinder geven. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om de keuze voor boren van palen in plaats van heien en het toepassen van gewapende grond in plaats van heipalen.’
Borghmans: ‘Bouwen zonder hinder bestaat niet, maar we doen er zo veel mogelijk aan om deze te beperken. Daarnaast zorgen we steeds dat we weggebruikers en omwonenden zo goed mogelijk informeren. Naast de grote informatiebijeenkomsten organiseren we voor specifieke groepen nog meer. Zo nodigen we direct omwonenden uit voor een gedetailleerde uitleg over wat we in hun omgeving gaan doen. Daarnaast ontvangen zij brieven met informatie over welke werkzaamheden we wanneer gaan uitvoeren en de hinder die ze daarvan kunnen verwachten. Soms bezorgen we de brieven persoonlijk, zodat we mensen de gelegenheid kunnen geven om direct vragen te stellen. En natuurlijk is alle informatie ook te vinden op de projectwebsite. Hierop staat de planning van de werkzaamheden en de hinder die het oplevert. Ook staat op deze website steeds het laatste nieuws over het project. Ook op Facebook en Instagram kan iedereen de voortgang en achtergrond van het project volgen.’