Rijkswaterstaat werkt aan de verbetering van knooppunt Hooipolder. Een nieuwe verbindingsboog van de A59 vanuit de richting van knooppunt Zonzeel naar de A27 richting Utrecht vervangt de huidige verkeerslichten voor links afslaand verkeer. Daardoor kan dit verkeer direct doorrijden om het knooppunt heen. Ook het verkeer op de A27 uit Utrecht kan zonder stoppen naar de A59 richting knooppunt Zonzeel, net als verkeer op de A59 uit ’s-Hertogenbosch naar de A27 richting Utrecht. Er is dus minder verkeer dat van de verkeerslichten gebruik maakt. Verkeer vanuit oostelijke in westelijke richting krijgt daardoor meer groen licht. Iets waarvan het hele knooppunt profiteert, want de wachttijd voor alle verkeerslichten neemt flink af.
Al met al kan het verkeer in de nieuwe verkeerssituatie beter doorrijden. We verwachten minder file voor de verkeerslichten op de A59 in de ochtend- en avondspits. Daarvoor moeten we wel flink aan de slag. De werkzaamheden voor de verbetering starten deze zomer en duren tot eind 2026. Op deze pagina zie je wat we precies gaan doen.
Voor de aanleg van de nieuwe verbindingsboog van de A59 uit Zonzeel naar de A27 richting Utrecht is ruimte nodig. Daarom komt de huidige aansluiting 34 Raamsdonksveer te vervallen. Aan de zuidkant van Raamsdonksveer leggen we een nieuwe verbindingsweg aan naar de op- en afritten (aansluiting 33 Oosterhout) van de A59 bij de Statendamweg. Aan beide zijden van de weg komt een parallelweg waarmee de landbouwpercelen bereikbaar blijven en waar fietsers gebruik van kunnen maken.
De bouw aan de noordkant van de rivier de Donge start in het najaar van 2024 met het aanbrengen van zand. Dit duurt ongeveer twee maanden en daarna blijft het ongeveer een half jaar liggen. Hierdoor wordt de bodem goed in elkaar gedrukt en ligt er straks een stevig fundament voor de weg. Medio 2025 halen we het zand weer weg, en bouwen we de weg op. Eind 2025 moet het werk klaar zijn. De bouwmaterialen voeren we aan met vrachtwagens via de A59 en de Eendrachtweg. Bij de bouw maken we gebruik van grote machines als graafmachines en shovels.
De nieuwe verbindingsweg komt op de plek waar aan het eind van de Middeleeuwen het Kartuizerklooster stond. Daarvoor is in het voorjaar van 2024 archeologisch onderzoek gedaan tegenover zorgcentrum Kloosterhoeve in Raamsdonksveer.
Ter hoogte van het zorgcentrum plaatsen we in het najaar van 2024 een geluidsscherm. Hiervoor boren we palen in de grond, dit is een geluidarme en trillingsvrije methode. Op de palen plaatsen we het nieuwe scherm.
De nieuwe verbindingsweg naar de A59 gaat met een brug over de Donge, deze brug wordt 90 meter lang en 11 meter breed. De bouw start begin 2025 en is volgens de huidige planning aan het eind van 2025 klaar.
De brug rust op 4 steunpunten, 2 in het water en 1 op beide oevers. We brengen eerst damwanden aan voor een hulpconstructie zodat we de pijlers van de brug kunnen bouwen. Vervolgens brengen we funderingspalen aan, waarop we de betonnen pijlers en landhoofden maken. Hierop leggen we het brugdek en werken het af met leuningen en verlichting. Het aanbrengen van de damwanden voor de hulpconstructie en de funderingspalen duurt ongeveer anderhalve maand en zorgt voor geluid in de omgeving. Ook het later weer verwijderen van de hulpconstructie zorgt voor geluid.
Op de Statendamweg passen we de aansluiting met op- en afritten aan. Hier komen twee rotondes, waarvan de noordelijke een turborotonde wordt. Omdat hier ook zwaar verkeer gebruik van gaat maken, worden ze gemaakt van beton. Voor de bouw is in het voorjaar van 2025 een langere afsluiting van de weg en de op- en afritten naar de snelweg noodzakelijk. De planning hiervoor wordt nog gemaakt.
De nieuwe verbindingsboog van de A59 uit de richting van knooppunt Zonzeel naar de A27 richting Utrecht gaat aan de zuidkant van knooppunt Hooipolder onder de Oosterhoutseweg en de A27 door.
De twee onderdoorgangen maken we van beton en bouwen we naast de weg, op een zogenaamde schuifbaan. Als ze klaar zijn, schuiven we ze via de schuifbaan op hun definitieve plek. In de Oosterhoutseweg doen we dat in een weekendafsluiting. Wanneer dit plaatsvindt, wordt nog gepland. Voor het inschuiven van de onderdoorgang in de A27 hebben we iets meer tijd nodig en sluiten we de snelweg in de zomer van 2025 zo’n 100 uur af.
De beide onderdoorgangen bouwen we op een bouwterrein ten zuidwesten van knooppunt Hooipolder. Voor de bouw wordt onder andere bekistingsmateriaal, wapeningsstaal en beton geleverd. Bouwverkeer rijdt via de A59 en Het Gat naar de bouwplaats.
De nieuwe verbindingsboog vanuit Zonzeel naar Utrecht gaat met een viaduct over de A59 en vervolgens met een viaduct over de Kerklaan. Daar sluit de weg aan op de A27. Aan de noord- en de zuidkant van het viaduct over de A59 brengen we zand aan voor de fundering van de weg. Omdat de weg hier flink omhoog gaat is er in totaal zo’n 143.000 kuub zand nodig.
In het najaar van 2024 starten we met het aanbrengen van zand aan de noordkant, tussen de A59 en de Kerklaan. Bouwverkeer maakt hiervoor gebruik van een speciale afrit die we maken op de A59. Aan de overkant van de Kerklaan voegt het verkeer weer in op de A27. Om de bouwuitrit naar de A27 aan te kunnen leggen, verplaatsen we tegen het eind van de zomer de watergangen die naast de snelweg liggen.
Aan de zuidkant van de A59 starten we in het latere najaar van 2024 met de werkzaamheden. Eerst brengen we langs de A59 een tijdelijke damwand aan voor de stabiliteit van het nieuwe viaduct. In de winter van 2025 kunnen we beginnen met het aanbrengen van het zand. De transporten rijden via de A59 en Het Gat. In 2026 wordt de nieuwe weg op de verbindingsboog afgebouwd.
Begin 2025 start de bouw van het nieuwe viaduct over de A59. Dit viaduct krijg een steunpunt van gewapende grond in de beide buitenbermen van de A59 en één in de middenberm. De benodigde funderingspalen worden geboord, een geluidsarme en trillingsvrije methode. Daarna worden de betonnen steunpunten gebouwd. Hierop leggen we liggers en werken deze met beton en asfalt af tot een volledig wegdek. Om de liggers in te kunnen hijsen, zijn nachtafsluitingen van de A59 nodig. Deze worden nog gepland. Het viaduct is in 2026 klaar.
Met het nieuwe viaduct over de Kerklaan starten we tegen het voorjaar van 2025. Het krijgt alleen in de beide buitenbermen een steunpunt. Deze steunpunten maken we van gewapende grond, een constructie waarbij lagen grond worden ingepakt in kunststof grids (een soort netten). De ruwe structuur van de netten zorgt ervoor dat de lagen stevig zijn verankerd. Op de gewapende grond komen betonnen landhoofden. Hierop leggen we betonnen liggers voor het dek van het nieuwe viaduct en werken deze met beton en asfalt af tot een volledige weg.
De A27 krijgt tussen Knooppunt Hooipolder en de Keizersveerbruggen in elke rijrichting 3 rijstroken en een extra verbindingsweg vanuit Utrecht naar de A59 richting knooppunt Zonzeel. Hiervoor verbreden we het bestaande viaduct over de Kerklaan. Aan de oostzijde komt er 2,5 meter bij, aan de westzijde bijna 9 meter.
In de winter van 2025 starten ook de werkzaamheden voor de verbreding van het A27-viaduct over de Kerklaan. Aan beide kanten van de weg breiden we eerste de bestaande ondersteuningen uit. Hiervoor boren we palen in de grond en bouwen daarop landhoofden en pijlers. Voor het aanbrengen van deze palen, moet het geluidscherm aan de westkant van het viaduct worden verwijderd. Als de palen in de grond zitten plaatsen we een tijdelijk scherm terug. Een paar maanden later starten we met de bouw van het dek van het viaduct. Dit duurt een paar maanden en in deze periode kan er geen geluidscherm op het viaduct staan. Er komt dan een tijdelijk scherm terug, totdat het nieuwe scherm kan worden geplaatst. De planning hiervoor, wordt nog gemaakt.
Voor de verschillende werkzaamheden bij de Kerklaan zijn verkeersmaatregelen nodig. Welke maatregelen dat zijn en wanneer deze nodig zijn, wordt nog in overleg met de gemeente bepaald.
Aan de westkant van de A27, de kant van Raamsdonksveer, starten we begin 2025 met de aanleg van de verbindingsweg vanuit Utrecht naar de A59 richting Zonzeel. Hiervoor verleggen we de watergangen en brengen een grondkering aan. Aan deze kant is naast de snelweg te weinig ruimte om een schuin aflopend talud aan te leggen, daarom plaatsen we een verticale wand waar de grond tegenaan komt. De ontwerpen voor deze constructie en de verdere planning worden nog gemaakt.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.